ROCK…INVOLUTION


S-a anulat un concert in Oradea, Rock Evolution. Si toata lumea s-a inflamat cautand explicatii. Organizatorul, Paul Deutsch, manager NZS Production, s-a scuzat spunand ca i-a fost imposibil sa asigure alimentarea cu energie electrica. Domnul Paul Deutsch (sau Pal Deutch, ca avem 2 variante de nume) poate fi un mare entuziast si un mare simpatic (chiar seamana cu James Hetfield de la Metallica, trupa de suflet pentru mine) dar eu…nu i-am dat mari sanse sa realizeze concertul acesta si impresia asta am dobandit-o dupa ce l-am avut invitat intr-o emisiune tv. Spun asta pentru ca, printre altele, am mai organizat si eu cateva evenimente, cateva concerte in aer liber asa ca am dobandit o oarecare “expertiza” in astfel de chestiuni. Nu stiu care este cauza reala a anularii si imi pare rau sa o spun, nu as vrea sa jignesc, dar rezolvarea unor astfel de chestiuni tehnice (curent electric, scenotehnica, etc) cu 2 zile inainte de eveniment denota…amatorism. La fel, imi pare rau ca s-a anulat concertul, nu pentru ca as fi un fan al genului (desi ascultam Sepultura „in draci” in liceu) dar se arunca o lumina proasta asupra orasului si asupra organizatorilor locali, dupa alte si alte evenimente de gen care nu au mai avut loc, de-a lungul timpului.

Eu fac treaba asta cu organizarea de patru ani si, va jur cu mana pe laptop ca, daca nu ai o anumita experienta si anumite deprinderi, “o dai de gard” de nu iti mai revii niciodata (financiar, psihic, etc). Productia unui astfel de show te poate baga in faliment sau in mormant (de la caz la caz), la fel de bine cum te poate imbogati. Vorbim aici despre un eveniment pe care trebuie sa il realizezi in profit. Si tocmai de aceea am scris acest post.

Nu stiu de ce dar meseria aceasta de organizator de evenimente, la fel ca televiziunea si radioul, atrage tot felul de oameni care nu au calitatile si deprinderile necesare pentru a duce treaba la bun sfarsit iar aici nu vorbesc despre o persoana anume. Nu stiu cum e in alte parti dar, la Oradea, sunt tot mai multi cei care cred ca “vor da lovitura” cu tot felul de astfel de evenimente. Sa ne amintim de Iures si Yellow Fest, doua initiative nu mai departe de anul 2011. Iures s-a anulat dupa ce s-au prezentat doar cateva zeci/sute de entuziasti iar Yellow Fest nu a avut succesul scontat. Am fost la amandoua dar nu ma apuc sa le analizez aici, sa stabilesc de ce nu au reusit pentru ca asta…costa (insert devil smile). Dar am cateva sfaturi pentru cei care se trezesc dimineata si hotarasc “de maine fac un eveniment”. Exista cativa pasi simpli, pe care nu ii poti evita intr-o astfel de activitate, la fel cum nu poti incepe constructia unei case cu acoperisul:

-stabileste perioada, line-up,  locatie, rider tehnic (asa afli scenotehnica necesara), calculeaza costuri energie electrica, security, medici, curatenie, personal, drepturi de autor si alte taxe legale, etc.

-cu bugetul de cheltuieli facut (+ cel putin 10% cheltuieli neprevazute) mergi si cauta sponsori/parteneri. Sfatul meu: daca nu asiguri cel putin 50-60% din banii necesari in acest fel, ia-ti o bere si las-o balta.

-daca vezi ca “iti ies” cifrele…pune-te pe treaba!

Desigur, sfaturile de mai sus nu te ajuta cu mare lucru daca nu stii tot ce implica un astfel de eveniment. Ca sa reusesti trebuie sa fii “Dumnezeul” concertului: sa le stii tu pe toate, toata lumea sa te caute pe tine pentru solutii, sa stapanesti desfasurarea de forte si…sa te tina ficatul la stress. Trebuie sa stii lucruri legate de echipamentele de scenotehnica, lumini, sunet, trebuie sa stii rutele de transport la/de la concert, obiceiurile de consum ale spectatorilor, dimensiunile si capacitatea unei toalete ecologice sau ale unui tomberon, timpul de racire al dozatoarelor de bere, puterea curentului si traseele de alimentare, inaltimea la care explodeaza artificiile, inaltimea gardului de protectie, necesarul de oameni, prognoze meteo, marketing, imagine, photoshop, productie publicitara si alte cateva zeci/sute de lucruri si notiuni de care te vei lovi si va fi nevoie sa le rezolvi. Mai presus de toate, ai nevoie de putere de convingere si negociere si de relatiile necesare pentru a sti ce sa iei si de la care furnizor, in timp record.

P.S. Meseria aceasta nu o poti deprinde citind tutoriale.

imagine

Flavius Bunoiu

Cate putin din toate. Gasesti prin trecutul meu posturi de radio, televiziune, un pic de media tiparita si cultura, branding, copywriting si relatii publice.

CITESTE SI ALTE ARTICOLE

4 comentarii

  • enzo
    12 iulie 2012 at 8:49 AM

    Foarte bine zis dar puteai fi mai putin diplomat si sa zici direct:
    – concertu’ nu a avut sanse din start pentru ca organizatorii sunt incompetenti.

    • Flavius Bunoiu
      12 iulie 2012 at 11:39 AM

      Incercam un pic de diplomatie

Comments are closed here.

Flavius Bunoiu

Flavius Bunoiu

Blog mi-am facut (in 2007) la insistentele unui prieten si l-am pastrat de curiozitate si din atasamentul cu care pastrez orice alte lucruri care imi umplu inutil sertarele. Imi place sa povestesc si sa fac oamenii sa rada. Mi-am pus problema, la un moment dat, daca trebuie sa il sterg sau nu. Am ajuns la concluzia ca, asa cum este, cu bune si cu rele, este evolutia (sau involutia) mea. Lucrurile scrise aici sunt pareri personale.

Urmareste-ma:

Cele mai citite

PPx