Podul Intelectualilor – Garasos Hid


Actualul Pod al Intelectualilor din Oradea are o istorie indelungata. In jurul anului 1850, aproximativ pe acelasi amplasament, a existat aici un pod pietona din lemn. Acel pod avea la capete câte o căsuţă din lemn, unde cei care doreau să traverseze trebuiau să plătească o para (un garas, subdiviziune a coroanei), de unde si denumirea de “Podul Paralelor” – “Garasos Hid”.

In primavara anului 1909 a fost lansata o licitatie publica pentru inlocuirea acestuia cu un pod de fier. Cea mai avantajoasa oferta pentru construirea picioarelor podului a venit de la Incze Lajos és Társa iar partea metalica a podului a fost adjudecata de Fabrica de Poduri a Companiei de Cai Ferate de Stat Austro Ungare din Resita. Munca la fundatia pilonilor a inceput la 25 august 1909 si a fost finalizata in 24 noiembrie, in acelasi an. Asamblarea structurii de fier a podului a fost finalizata in data de 3 septembrie 1910 iar testarea sub sarcina a fost efectuata la putin timp dupa aceea. Construcția a fost condusă de inginerul orașului, Endre Altnöder, proiectantul structurii de fier a fost Róbert Totth, planurile detaliate și calculele dimensionale au fost realizate de Ferenc Kaltner și Seyfried Tivadar. Prin eleganta constructiei si amplasament, podul a devenit rapid emblematic pentru Oradea fiind ilustrat deseori pe cartile postale. (Sursa:  epa.oszk.hu).

Noul pod de fier peste Cris a pastrat denumirea vechiului pod, din lemn, chiar daca, intre timp, plata pentru traversare a fost eliminata. In perioada interbelica, podul a mai fost numit Podul lui Traian. Acesta a rezistat timp de 64 de ani, pana la inundatiile catastrofale din anul 1970 care l-au deteriorat grav.

In anul 1974, autoritatile de la acea vreme au decis in urma unei expertize tehnice ca podul afectat de inundatii nu merita reparat si au decis sa il inlocuiasca cu unul nou, o pasarela hobanata, cu un singur picior in albia Crisului, realizata din beton. Noua constructie s-a realizat in aval cu cativa metri fata de amplasamentul podului de fier. Ramasite ale piciorului acestuia se vad inca si astazi in albia Crisului atunci cand nivelul apei este scazut. Din vechiul pod de fier construit in 1910 a fost pastrat insa parapetul metalic de protectie pentru trecatori dar si decoratiunile sculptate in piatra de la capetele podului. In timp, vechiul nume a fost uitat, tot mai mulţi orădeni denumind noul pod drept Podul Intelectualilor, denumirea fiind data la inceput anilor 1990. Ideea care a stat la baza acestei denumiri se referea la faptul ca podul facea legatura intre cele mai cunoscute redactii ale unor publicatii remarcabile ale orasului: Crisana si Familia, podul fiind astfel traversat frecvent de intelectualii acelor vremuri. 

 

In anii 1997-1998, podul a trecut printr-un alt proces de restaurare.

In luna martie 2023, Primaria Oradea arata printr-un comunicat ca Podul Intelectualilor va intra, pentru 3 luni, intr-un proces de reabilitare, urmand ca, printre alte lucrari necesare, sa se “recondiţioneze şi sa se protejeze anticoroziv parapetul metalic” original, din anul 1910. „Lucrările vor fi executate de către asocierea formată din Freyrom SA şi Procons Group, iar valoarea lucrărilor este de 3.983.378,56 lei fără TVA” mai preciza comunicatul, valoarea aceasta fiind stabilita in luna februarie 2020 prin HCL cand, de asemenea, se prevedea “demontarea și reabilitarea gardului metalic” al podului.

Intre timp, lucrarile prognozate sa se incheie in luna iulie 2023 au trenat astfel incat, un nou termen a fost stabilit pentru luna octombrie 2023. O deschidere partiala, pe un singur sens, a fost anuntata pentru data de 11 septembrie 2023 (inceperea scolii) pentru a preintampina reactia publica de nemultumire legata de faptul ca pietonii sunt nevoiti sa parcurga distante lungi, ocolitoare, pentru ca nu pot folosi podul.

Odata cu redeschiderea partiala a podului reiese insa faptul ca parapetul original, datand din 1910, a fost eliminat si inlocuit tot cu unul metalic, vopsit in negru, care imita modelul original. Asta desi, asa cum am aratat, in fiecare comunicat emis anterior, Primaria a anuntat ca acesta va fi pastrat si reabilitat. 

Este de neinteles aceasta masura, de ce s-a recurs la ea si a fost inlocuita o bucata de istorie care aducea plus-valoare (atat istorica, turistica cat si sentimentala) acestui pod. 

Flavius Bunoiu

Cate putin din toate. Gasesti prin trecutul meu posturi de radio, televiziune, un pic de media tiparita si cultura, branding, copywriting si relatii publice.

CITESTE SI ALTE ARTICOLE

Comments are closed here.

Flavius Bunoiu

Flavius Bunoiu

Blog mi-am facut (in 2007) la insistentele unui prieten si l-am pastrat de curiozitate si din atasamentul cu care pastrez orice alte lucruri care imi umplu inutil sertarele. Imi place sa povestesc si sa fac oamenii sa rada. Mi-am pus problema, la un moment dat, daca trebuie sa il sterg sau nu. Am ajuns la concluzia ca, asa cum este, cu bune si cu rele, este evolutia (sau involutia) mea. Lucrurile scrise aici sunt pareri personale.

Urmareste-ma:

Cele mai citite

FILM BUN, O CARTE SI MAI BUNA

22 februarie 2007

CONCURS

28 ianuarie 2009

ASFALT TANGO

8 februarie 2010

PPx