Coronavirus Oradea: ce s-a facut, ce s-ar mai putea face
Context national:
Astăzi, 26 martie 2020, se implineste o lună de când în România a fost confirmat primul caz de SARS-CoV-2. Intre timp, numarul cazurilor confirmate a ajuns la 1 029 iar numarul deceselor la 17. Acestora li se adauga inca 8 decese in strainatate (1 in Franta si 7 in Italia). Urmand evolutia pandemiei in tari precum Italia, Spania sau Franta, specialistii din Romania aproximeaza doua varfuri pandemice (aproximativ 10 000 de cazuri) imediat dupa jumatatea lunii aprilie si dupa perioada Pastelui.
Primele masuri au fost luate de autoritatile centrale din Romania inca de la inceputul lunii martie, restrictiile fiind impuse gradual: in data de 16 martie a fost declarata starea de urgenta iar din 25 martie s-a instituit carantina prin ordonanta militara numarul 3. Problemele cu care se confrunta Romania tin de slaba dotare a unitatilor spitalicesti cu aparatura si materiale de protectie pentru medici dar si de lipsa kit-urilor de testare pentru depistarea persoanelor infectate. Numarul relativ mic al cazurilor confirmate nu este de natura sa ne linisteasca, acesta fiind direct corelat cu numarul testarilor efectuate. Acestea au crescut gradual de la 657 in prima saptamana pana la 14 466 in aceasta ultima saptamana. Chiar si asa Romania se afla mult in spatele altor tari din Europa, acestea realizand zeci de mii de teste/zi (Austria, Germania, etc). Deficientele sistemului sunt evidente in cazul Suceava, aici fiind inregistrate cele mai multe decese dar si numarul cel mai mare de medici testati pozitiv pentru coronavirus. Astazi, ministrul Sanatatii a demisionat din functie.
Context local:
In judetul Bihor, conform ultimelor estimari si comunicari sunt aproximativ 8-10 cazuri confirmate si niciun deces, 113 persoane în carantină, 3 673 persoane auto-izolate la domiciliu. Personal, consider ca s-ar putea face mai mult pentru cetateni.
Ce s-a facut:
Primaria a urmat dispozitiile stabilite la nivel national pentru evitarea formarii de grupuri de oameni, situatie care ar putea favoriza raspandirea virusului. S-a dispus masura restrictionarii accesului cetatenilor in sediul institutiei si directionarea lor pentru a rezolva online problemele pentru care, in mod normal, se deplasau la fata locului. Nu exista insa nicio prevedere pentru cei care nu pot/nu stiu/nu au posibilitatea de a efectua aceste operatiuni de la distanta.
PLATA IMPOZITELOR, CHIRIILOR ŞI AMENZILOR
Online: pe site-ul www.oradea.ro, secţiunea „Ghişeul online (plăţi)”
prin aplicaţia pentru dispozitive mobile „Plata Impozite MobilePay”
prin platforma naţională Ghişeul.ro
Prin serviciul internet banking
prin ordin de plată
prin partenerii CEC Bank şi Poşta Română
Notă: nu se acceptă încasări prin casiera Primăriei Oradea
PLATA ALTOR TAXE
La casieria Primăriei Oradea – Sala Ghişeelor
Online prin platforma naţională Ghişeul.ro
DEPUNEREA DECLARAŢIILOR FISCALE PENTRU CLĂDIRI ŞI TEREN
Transmiterea pe email a documentelor scanate/fotografiate persoanejuridice@oradea.ro, persoanefizice@oradea.ro
Pe site-ul www.oradea.ro, prin „Ghişeul online (plăţi)” – opţiunea este disponibilă strict utilizatorilor înregistraţi, pe bază de user şi o parolă (instrucţiuni detaliate gasiţi aici)
Transmiterea documentelor prin poştă/curierat, cu confirmare de primire,
Transmiterea documentelor prin fax (număr fax 0259 437 544)
Notă: nu se acceptă depunerea declaraţiilor fiscale pentru clădiri şi terenuri la ghişeele din cadrul Primăriei Oradea
DEPUNEREA DECLARAŢIILOR FISCALE PENTRU AUTO
Depunere documentelor la ghişeul Primăriei Oradea din str. Republicii nr. 24 (intrarea în sediul Serviciului Înmatriculări şi Permise Auto). În limita posibilităţilor şi a aglomeraţiei, se va asigura prelucrarea pe loc a declaraţiilor fiscale
Transmiterea pe email a documentelor scanate/fotografiate persoanejuridice@oradea.ro, persoanefizice@oradea.ro
Pe site-ul www.oradea.ro, prin „Ghişeul online (plăţi)” – opţiunea este disponibilă strict utilizatorilor înregistraţi, pe bază de user şi o parolă (instrucţiuni detaliate gasiţi aici)
Transmiterea documentelor prin poştă/curierat, cu confirmare de primire
Transmiterea documentelor prin fax (număr fax 0259 437 544)
OBŢINEREA CERTIFICATELOR DE ATESTARE FISCALĂ
Online: pe site-ul www.oradea.ro, secţiunea „Ghişeul online (plăţi)”, – opţiunea este disponibilă strict utilizatorilor înregistraţi, pe bază de user şi o parolă (instrucţiuni detaliate gasiţi aici) şi care au achitat integral obligaţiile anuale
Depunerea cererilor pe adresele de e-mail ale instituţiei: primarie@oradea.ro, persoanejuridice@oradea.ro, persoanefizice@oradea.ro, iar transmiterea certificatelor de atestare fiscală prin poştă sau alte metode la solicitarea expresă a contribuabililor
la solicitarea notarilor care înregistrează tranzacţia cu bunuri imobile
la casieria Primăriei Oradea – Sala Ghişeelor
DEPUNEREA DIVERSELOR SOLICITĂRI
Pe adresa de mail a instituţiei: primarie@oradea.ro, aplicaţia pentru dispozitive mobile Oradea City Report
Prin poştă/servicii de curierat, cu confirmare de primire,
Prin fax (număr fax 0259 437 544)
Notă: nu se acceptă depunerea solicitărilor la ghişeele din cadrul Primăriei Oradea
OBŢINEREA ALTOR INFORMAŢII, ASIGURAREA DE ASISTENŢĂ ŞI CONSILIERE FISCALĂ
Prin intermediul telefoanelor din cadrul instituţiei: 0259 437 000 Fax 0259 437 544
Email: primarie@oradea.ro, persoanejuridice@oradea.ro, persoanefizice@oradea.ro
Prin aplicaţia pentru dispozitive mobile Oradea City Report
Notă: nu se acceptă prezenţa la ghişeele primăriei pentru obţinerea informaţiilor care pot fi transmise telefonic / email
ASISTENTA PERSOANE IN VARSTA
Municipalitatea a spus în funcţiune un număr de TEL VERDE – 0800410430 la care vârstnicii de peste 65 de ani pot suna pentru a cere asistenţă din partea DASO.
– Se prelungeste valabilitatea actelor emise de Institutia Arhitectului Sef care expira in perioada de starii de urgenta: http://www.oradea.ro/stiri-oradea/se-extinde-valabilitatea-actelor-emise-de-institu-539-ia-arhitectului-sef-care-expira-in-perioada-starii-de-urgenta
– Se prelungesc termenele de plata pentru impozitele pe cladiri, terenuri si autovehicule. http://www.oradea.ro/stiri-oradea/prima-scaden-539-a-de-plata-a-impozitelor-pe-cladiri-terenuri-si-autovehicule-se-prelungeste-pana-la-30-iunie-2020
Toate masurile dispuse de municipalitate sunt o urmare a actelor si dispozitiilor stabilite si impuse la nivel national de catre autoritati (decrete, ordonante militare, etc). Singura masura luata la nivel local este cumpararea aparatului RT PCR pentru efectuarea testelor coronavirus la Oradea. Aparatul a fost cumparat insa din donatii private (persoane fizice, persoane juridice, ONG-uri, etc), nu exista pana la momentul acesta nicio comunicare publica privind bugetul directionat catre spitalele oradene pentru asigurarea dotarilor si materialelor necesare in vederea pregatirii pentru o eventuala criza.
Alte masuri de interes local dispuse de municipalitate nu au fost comunicate sau promovate in presa sau pe site-ul propriu www.oradea.ro.
Ce cred ca s-ar mai putea face:
Suspendarea actiunilor de amendare pentru parcare.
Actiunea de amendare nu face decat sa genereze costuri pentru oameni si asa destul de afectati, sa puna stres pe ei si sa-i puna, pe multi dintre ei, pe drumuri ca sa-si plateasca amenzile pentru ca nu stiu/nu pot plati online. Primaria a incasat – in 2019 – aproape 5 milioane de euro din parcari. E momentul sa arate solidaritate cu cetatenii. Acestia, la randul lor, daca vor sa sustina eforturile municipalitatii, pot plati in continuare parcarea. Oamenii sunt deja – multi – autoizolati la domiciliu, si mai multi urmeaza sa se autoizoleze, nu are niciun sens ca angajatii primariei sa se expuna pericolului cautand masini care nu si-au platit taxa de parcare.
Prelungirea termenului de plata pentru amenzile deja acordate.
Dezinfectarea strazilor, trotuarelor si zonelor publice din Oradea cu clor sau substante biocide prin intermediul RER si/sau cu ajutorul firmelor de deratizare si dezinsectie din oras.
Infiintarea unui numar special de donatii prin SMS, modalitatea cea mai facila pentru toti cetatenii.
Este reconfortant psihic pentru oameni sa stie ca se pot implica si ca pot ajuta cu ceva. Simt ca fac palpabil. Plus ca asta contribuie la crearea unui sentiment de solidaritate intre oameni. Daca se strang bani, sunt sigur ca e sau va fi ceva de facut cu ei daca aceste sume prisosesc primariei la finalul crizei.
Redactarea unui set minim de informatii pentru cetateni sub forma de afise A3-A2 si lipirea acestora in toate mijloacele de transport in comun precum si distribuirea acestora catre toti agentii economici, institutiile cu acces public, scari de bloc pentru a fi afisate in locuri vizibile.
Ni se pare ca toata lumea stie ce are de facut dar nu este asa. E prea multa informatie, e prea mult “zgomot” si lumea incepe sa nu mai distinga ce e relevant de ceea ce nu este. Important este ca oamenii sa stie cum sa procedeze si sa nu aglomereze spitalele inutil crescand si riscul de infectare si de raspandire. 30-40 000 de afise nu inseamna mare lucru, se pot raspandi cu politia locala, oamenii de la RER, asociatiile de proprietari, voluntari etc
Desemnarea unui ofiter de presa din partea municipalitatii care sa se ocupe ca zilnic, in presa oradeana, sa apara o rubrica in care Municipalitatea sa ofere cetatenilor informatii actualizate de interes public. Acelasi lucru poate fi repetat in mediul online dar si la radiourile din Oradea.
Poate sa faca un live pe zi pe Facebook si o interventie telefonica inregistrata la radiouri. Oamenii trebuie sa vada ca li se poarta de grija zilnic pentru a nu se panica. In lipsa de informatii, de ancore, oamenii tind sa o ia razna si efectele le vom resimti cu totii.
Cazare temporara pentru medici, politisti, ambulantieri si alte persoane aflate “in linia 1” si care se tem pentru siguranta familiilor proprii in paralel cu extinderea testarilor pentru toti cei care sunt nevoiti prin natura meseriei sa ia contact zilnic cu persoane potential infectate.
Infiintarea unui departament la nivel local care sa centralizeze, sa coordoneze si sa colaboreze cu numeroasele initiative civice de ajutor si voluntariat pentru distribuirea lor in functie de necesitati.
Infiintarea unui call center la nivelul primariei deservit de persoanele care, in absenta acestor masuri de urgenta, lucrau efectiv in centrul de relatii cu publicul. Aceste persoane pot lucra izolat sau de acasa, online sau telefonic pentru asistarea cetatenilor care nu stiu/nu pot rezolva diverse probleme fara prezenta fizica in sediul Primariei.
Centralizarea tuturor masurilor si schimbarilor dispuse de municipalitate in aceasta perioada si comunicarea publica a acestora sub un singur nomenclator.
Comments are closed here.