GENERATIA „LESNEA”


In ultima vreme ma lovesc, tot mai des, de o categorie socio-profesionala pe care am intitulat-o (cu de la mine putere) “generatia lesnea”. Unde “lesnea” semnifica, peiorativ, comportamentul unora care asteapta sa le “pice para malaiata in gura lui natafleata”. Deci, portretul robot al lesnasului roman arata cam asa: lucreaza, mai ales, in publicistica, jurnalistica, imagine. Isi spune adesea ziarist sau PR. Lesnasul roman este lenes (logic), incompetent, suficient lui insusi (deci arogant) si foarte vehement si se imparte in doua regnuri: lesnasul de presa si lesnasul de on-line.

Lesnasul de presa este acela care asteapta, dimineata, la cafea, in fata calculatorului sa ii vina vreun comunicat de presa de la vreo primarie, vreun spital, politie, pompieri, finante, una alta si pac, lesnea, ii da copy/paste in ziarul la care lucreaza si se si semneaza. E plina presa locala de asemenea oameni, de aia si arata atat de bine ziarele in cauza. Practic, ziarele sunt scrise de oamenii de la comunicare din respectivele institutii sau servicii. Sa te tii bine daca bietul ofiter de presa sau responsabil cu relatiile publice nu scrie comunicatul cu diacritice, il umple de bold sau, tuamnee apara si pazeste, il trimite cumva sub forma unui pdf care nu poate fi copiat. Lesnasul devine brusc vehement, pune mana pe telefon si solicita sa i se retrimita comunicatul in forma care ii este lui mai comoda, bagand spaima in bietele fete de la comunicare, amenintand cu reclamatii, etc. Imi aduc aminte, acum vreo doi ani, desfasuram comunicarea unui festival prin biroul de presa al primariei si, naiba stie de ce, am trimis fetelor de la biroul de presa (ca sa distribuie presei, evident) un mail care avea atasata si o arhiva, un zip sau un rar, nu mai stiu. Moama, cate telefoane au dat lesnasii, ca “ce-i asta, ce fisiere sunt astea, ca lor li se deschid cu winamp-ul si etc”. Adica nu era mai simplu sa dai un search in google sa vezi ce ti-a trimis ala, ca poate nu e asa de prost precum pare? Cine naiba nu a auzit de arhive? Ziaristi, da? Lesnasi? Sigur ca da.

Lesnasul de on-line este si mai arogant. El stie ce i-ai trimis dar nu se poate abtine sa nu fie arogant si sa nu dea un tweet cu “crima” comisa de tine. I-ai trimis un atasament prea mare? I-ai scris in atasament si nu in body? Nu i-ai optimizat materialul pentru youtube? Nu i-ai embeduit corect cine stie ce video? I-ai trimis cumva vreun editabil de “enshpe” mii de mega? Pfuaa, esti déjà subiect de ras pe social media si la (putinele) intalniri offline. Vei fi de rasul comunitatii, in locul tau m-as ascunde in nisip. Adica lesnasul are cunostintele tehnice necesare sa rezolve problema (chiar daca tu esti bou-vagon si ai trimis mail-ul cu zeci de adrese la to si nu cu bcc sau alta greseala) dar el alege sa se comporte ca o domnisoara de pension. Ca, nu-i asa, dom’le exista niste reguli, neshte treburi si tu, boule care esti tu boule, le-ai incalcat. Si de aia se rade de tine. Cam ce motive ar avea el sa faca asta? Daca a primit un atasament prea mare…i s-a consumat banda de internet? Daca a primit un fisier editabil (un psd, un tiff, un cdr bunaoara) nu stie sa faca un jpeg din el? Daca nu are textul diacritice, nu stie sa-i puna? Atunci, eu zic sa se lase de meseria asta si sa se apuce de altceva. Ca lesnasul pozeaza in specialist iar clientul sau comunicatorul amator care vine la el de aia vine, ca “expertul lui peste prajit” stie mai multe decat el. Cand mergi la doctor, doctorul nu iti cere sa vii cu diagnosticul pus si cu reteta in buzunar, nu? Pai si atunci, lesnasul de ce asteapta de la un nepriceput sa ii dea un comunicat caruia el, putoarea, doar sa ii dea un publish si gata treaba? Sau ziaristul de ce asteapta un material pe care s a il puna in ziar copy/paste?
Cat despre reguli…regulile cui? Eu stiu asa: exista oameni care fac reguli si exista oameni care urmeaza reguli. Si ghici despre care dintre ei vorbeste lumea. Sau e plina lumea cumva si eu nu stiu de ziaristi care au castigat Pulitzer dand copy/paste la comunicate scrise impecabil de amatori sau de PR-isti on-line care au rupt netu’n doua embeduind spotul optimizat de vreun client? In plus,a cauta sa te ghidezi doar dupa reguli care tie ti se pare ca sunt in regula…mi se pare un semn de simplitate mentala.

De aia zic, mai usor cu aroganta si sa ne vedem de treaba…daca ne-am angajat la o treaba, chiar daca treaba aia e grea si nu se desfasoara dupa reguli. Daca vreti sa radem…haideti sa radem de astia de la finante care ne cheama, in continuare, cu situatiile financiare pe dischete.

Flavius Bunoiu

Cate putin din toate. Gasesti prin trecutul meu posturi de radio, televiziune, un pic de media tiparita si cultura, branding, copywriting si relatii publice.

CITESTE SI ALTE ARTICOLE

8 comentarii

  • The Fan
    21 iulie 2011 at 2:49 PM

    Să vorbim și de cealaltă parte.
    Chiar acum încerc să uniformizez materialele pentru o pagină web.
    O parte din materiale sunt în format MS Word 97, altele în DocX, dar sunt și Plain Text, Powerpoint și PDF.
    Ce frumos ar fi dacă ele mi-ar fi oferite într-un singur format să pot și eu lucra în loc să descurc sumedenia de formate… dar n-a fost să fie.
    Așa se întâmplă de fiecare dată!

    • admin
      21 iulie 2011 at 2:59 PM

      inteleg.si eu am facut o revista 3 ani de zile, iti inchipui cum primeam fiecare material.dar m-am descurcat, nu m-am stropsit la lume ca nu trimite fiecare cum vreau eu si nici nu am refuzat pt ca nu veneau materialele cum doream eu.m-am descurcat, cu fiecare, ca asta era job-ul 🙂

      • The Fan
        21 iulie 2011 at 6:57 PM

        Mă descurc, nu-i vorba de asta. Dar îmi rezerv dreptul de a înjura sub mustață (sau pe blog) toți habarniștii care îmi fac viața mai grea și mă fac să pierd timp prețios… 😀

  • The Fan
    21 iulie 2011 at 10:59 AM

    PS: să nu mai zicem de faptul că toți cei care trimit comunicate de presă au scris în CV negru pe alb ”cunoștințe PC” 😀
    PPS: referitor la lesnașii din presă: dacă te referi la Inform Media, ei au măcar o scuză: sunt prost plătiți. Ceilalți… nu mă pronunț, nu știu.

    • admin
      21 iulie 2011 at 11:03 AM

      lumea nu se schimba dupa sistem (decat pt perioade de timp definite) ci sistemul dupa lume

  • lilisor
    21 iulie 2011 at 10:37 AM

    Mă, io n-aş ţine partea atât de tare celor din departamentele de comunicare. Dacă ei primesc de la designer variantele .cdr sau .ai, nu înseamnă că cei care primesc fişierele au cu ce le deschide. E greu să-i spui designerului să-ţi facă o variantă .jpg sau .png pentru a-l trimite celor din presă? Mulţi lucrează pe calculatoare proaste, nişte hardughii care deschid Firefox în 10 minute (true story!). Te aştepţi ca acel jurnalist/om din online să aibă programe scumpe de editare? Dacă are Gimp, e mulţumit că poate pune un logo pe poză. Eu nu folosesc vreun soft complex, tot ce am sunt programe gratuite.

    Gândeşte-te că nu toţi avem Photoshop, Corel sau mai ştiu eu ce softuri complexe. Nu pot deschide orice tip de fişier. Mi s-a întâmplat recent să primesc un fişier care se deschidea în Illustrator, parcă. Io, neavând cu ce să-l deschid pe al meu calculator, l-am trimis cuiva care avea cu ce-l deschide şi mi l-a salvat într-un format accesibil. Am pierdut 15 minute şi mulţi nervi încercând să văd fişierul, în loc să câştig acel timp şi să fac alte lucruri mai importante.

    Nu te gândi neapărat la lene, ci şi la imposibilitatea tehnică a celui ce primeşte documentul.
    Sau şi mai aiurea e când PR-ul trimite un comunicat de presă şi imaginea, mică de 100×100, e în documentul word, formatat aiurea, cu tabele şi tabelaşe inutile. E aiurea. Eu folosesc Open Office, nu e 100% compatibil cu Office-ul MS, ştii cum se vede comunicatul la mine? Iar imaginea de 100×100 e inutilă!

    Nu te gândi doar la „lenea” destinatarilor, că lene e şi din partea expeditorilor. Dacă tu nu-ţi dai interesul să-mi trimiţi un comunicat bun, încât eu să pot înţelege ceva din el, de ce l-aş publica eu, ca om de online? De ce mi-aş da interesul în locul tău (nu mă refer la tine, ci la orice om de PR în general)?
    Norocul nostru că prin Gmail poţi trimite ataşamente mari, că altfel, vai şi amar de unii PR-işti. Cum ar mai trimite ei documentele imense clienţilor? Că documentele alea pot fi micşorate în doar 1 minut, e partea a doua. E grele, ştim! Iar de fişier pus pe FTP nici nu poate fi vorba, complicat nenică, prea complicat pentru expeditor!

  • Laurentiu
    21 iulie 2011 at 10:32 AM

    http://yen.ro/cum-sa-trimiti-un-newsletter.html
    Sunt niste reguli simple si de bun simt. Eu am ales sa ignor tot ce nu se incadreaza. Daca vrei sa-ti distribuie lumea continutul trebuie s-o faci cat mai simplu cu putinta pentru cel care o distribuie PENTRU CA E IN INTERESUL TAU!
    Ti-am spus frumos si tie si altora in repetate randuri asta: Lucram cu WEB si folosim standarde WEB. Cine circula pe contrasens e amendat.

    • admin
      21 iulie 2011 at 10:49 AM

      fiecare cu parerea lui, nu scriu ca sa conving pe cineva de ceva, e parerea mea 🙂

Comments are closed here.

Flavius Bunoiu

Flavius Bunoiu

Blog mi-am facut (in 2007) la insistentele unui prieten si l-am pastrat de curiozitate si din atasamentul cu care pastrez orice alte lucruri care imi umplu inutil sertarele. Imi place sa povestesc si sa fac oamenii sa rada. Mi-am pus problema, la un moment dat, daca trebuie sa il sterg sau nu. Am ajuns la concluzia ca, asa cum este, cu bune si cu rele, este evolutia (sau involutia) mea. Lucrurile scrise aici sunt pareri personale.

Urmareste-ma:

Cele mai citite

BLOGURI ENERVANTE

15 mai 2007

HOLOGRAF

4 noiembrie 2009

EXERCITIU DE SINCERITATE

1 martie 2011

PPx