O, brand frumos…
Saga “brand-ului de oras” (Oradea) continua. Un scurt istoric: in luna februarie (2018), Primaria Oradea anunta, din senin, lansarea concursului public pentru stabilirea unui logo reprezentativ pentru oras. “Din senin” pentru profani deoarece altii erau de multa vreme in tema cu aceasta chestiune. Anterior, auzind ca se discuta despre aceasta problema cu alte firme de publicitate din oras, am solicitat o intalnire cu Mihai Jurca, organizatorul acestui concurs, dar am fost refuzat. Ulterior ne-am intalnit totusi, intamplator, si am schimbat cateva cuvinte despre subiect, ocazie cu care mi-am oferit ajutorul si am facut cateva propuneri de a se stabili intalniri cu principalele agentii din Oradea si cu freelanceri in ideea in care, fiind vorba de o chestiune de onoare si mandrie locala, am presupus ca multi vor dori sa se implice (poate chiar si gratuit) pentru ca aceasta treaba sa iasa bine. Propunerea mea viza ajutarea municipalitatii pentru stabilirea unui brief de creatie coerent care sa fie apoi impus de Primarie la un concurs, cunoscand faptul ca institutia nu detine vreun specialist anume in branding care sa stie ce sa puna, ce sa ceara in respectivul brief. Cred ca nu am fost suficient de convingator pentru ca brief-ul a fost creat, ulterior, pe bani (45 000 de lei) de Branzas Design. Cu ocazia asta s-au mai platit de catre APTOR inca 53 550 lei pentru “realizare strategie de marketing pe 3 ani” si inca 4 500 de lei pentru demararea inregistrarii marcii. Care marca, nu stim. Plus, presupun, alte cheltuieli pentru desfasurarea concursului (website, promovare, materiale, etc).
S-a lansat concursul, cu un premiu generos de 47 000 de lei brut, s-au primit in jur de 200 de propuneri din care au fost jurizate 175. Dupa prelungiri si tergiversari ale perioadei de jurizare s-a anuntat pana la urma si decizia finala: niciuna dintre propuneri nu a reusit sa multumeasca juriul. Participantii au ramas siderati, APTOR si Primaria Oradea au intrat in silenzio stampa iar peste subiect s-a asternut tacerea. Aparent, desi au prevazut in regulament posibilitatea de a nu alege nicio varianta, specialistii in branding ai primariei nu au prevazut totusi si un scenariu pentru aceasta varianta, “ce facem daca nu alegem nicio propunere?”. Prin luna septembrie (2018) am intrebat ce se intampla cu logo-ul orasului si nu am intrebat degeaba. Mi s-a raspuns: “Bună ziua. În acest moment proiectul de dezvoltare a brandului de oraș este în așteptare, urmând a fi reluat anul viitor, într-o formă care va fi anunțată public. Vă mulțumim pentru interes.” Pentru ca, in luna decembrie (2018), iata, (insert drums here), apare stirea: „Compania Brandient va concepe, în schimbul a 28.000 euro, brandul Oradiei”.
Nu am de unde sa-mi dau seama ce se intampla cu adevarat dar raman cu impresia ca toata “afacerea” asta miroase de la o posta a diletantism. Sunt curios ce va iesi pana la urma si ma gandesc ca, in momentul acesta, cam orice va pune pe masa Brandient va fi bun. Pentru ca n-ai cum sa mai refuzi inca o propunere dupa ce ai platit deja peste 50 000 de euro si ai mai refuzat alte 175 de propuneri.
Propunerea WOAO Advertising pentru logo-ul orasului poate fi vizualizata aici.
Comments are closed here.