O ipoteza privind parcarile din Oradea


Desi orasul se confrunta cu un deficit al locurilor de parcare (aproximativ 28 000 de locuri pentru 117 000 de masini), Primaria Oradea anunta ca desfiinteaza sute de locuri de parcare in zonele centrale, cele mai aglomerate, pentru a determina umplerea parcarilor sub/supraterane. Masura nu pare sa aiba niciun sens, cu-atat mai mult cu cat locurile de parcare ce vor fi desfiintate au adus in bugetul orasului o crestere cu 30% a veniturilor (de la 11 milioane de lei, la 14,5 milioane de lei). Si asta doar in primele 6 luni ale anului curent. De unde aceasta disperare a municipalitatii de a face rost de “musterii” pentru parcarile sub/supraterane?

Una dintre metodele prin care poti favoriza „digerarea” unei decizii nepopulare este anuntarea acesteia din timp si repetarea anuntului din cand in cand. Astfel, pana la implementarea efectiva a masurii, cetatenii vor fi obisnuiti cu aceasta, contestatarii isi vor fi spus deja punctul de vedere, opozitia va fi deja obosita.

De ani de zile, oradenilor li s-a facut anuntul, ca sa fie timp sa se obisnuiasca cu ideea: parcarile orasului vor fi administrate de o firma privata. Acum cativa ani, Consiliul Local Oradea a si adoptat o hotarare prin care si-a dat acordul de principiu pentru gasirea „partenerului strategic”. In acest sens au fost demarate discutii cu Interparking (Belgia), APCOA (Germania), Vinci (Canada). Reprezentantii Interparking chiar au fost la Oradea ca sa prospecteze piata. La intalnire au participat reprezentantii PNL si UDMR.

De ce am amintit aceste lucruri?

In ultima vreme a revenit in discutia publica subiectul parcarilor. Marea durere a Primariei Oradea pare a fi faptul ca oradenii nu ocupa pana la refuz parcarile sub/supraetajate preferand sa parcheze pe locurile disponibile la sol, chiar daca acestea sunt mai scumpe. O prima masura de a-i forta sa foloseasca aceste parcari supraetajate s-a materializat la inceputul acestui an cand Primaria Oradea a dispus transformarea intregii zone centrale in zona 0 de parcare (rosie) cu tarif prohibitiv, apropiat de cel din Viena: 8 lei/ora. Pentru ca masura nu a produs rezultatul scontat, saptamana aceasta s-a anuntat intentia Primariei de a interzice efectiv parcarea la sol in jurul parcarilor sub/supraterane si de a dezafecta alte cateva sute de locuri de parcare.

De ce anume doreste Primaria Oradea sa umple pana la refuz parcarile sub/supraetajate la aproape o treime din profitul pe care il realizeaza acum cu locurile rosii taxate la pretul speculativ de 8 lei/ora? Din punct de vedere financiar nu are niciun sens. Doar daca obiectivul nu este sa faca bani din parcari ci doar sa impuna parcarile sub/supraetajate drept singura varianta de parcare, fara “concurenta”.

Mai mult, recent a fost anuntata si o „dezbatere publica” asupra proiectului aferent zonei Dunarea. Dezbatere e un fel de a spune, proiectul este finalizat, randarile au fost prezentate, a fost ales deja si celebrul pavaj cu porfir italian, nu vad ce s-ar mai putea dezbate din moment ce totul pare stabilit. Modificarea presupune, din start, anularea a cel putin 150 de locuri de parcare la sol, aceasta nefiind nici prima dar nici ultima zona din care pur si simplu dispar locurile de parcare prin decizia „din pix” a Primariei, cu ocazia a diferite lucrari (gen zona str Libertatii, Iosiv Vulcan, Aurel Lazar, Primariei, etc). Toate acestea, desigur, cu obiectivul nobil de a „reda spatiul pietonilor”, nu din alta cauza.

Avand in vedere cele de mai sus, pare ca termenii intelegerii cu misteriosul partener strategic care va aparea din neant si va castiga licitatia pentru administrarea parcarilor din Oradea au fost deja stabiliti. Acum pare ca doar se lucreaza la aducerea afacerii la nivelul dorit de rentabilitate pentru a-si gasi petitori. Pentru asta este necesar probabil ca parcarile ce vor fi concesionate sa functioneze la capacitate maxima. Este mult mai dificil si costisitor sa fugaresti soferi pe o zona de parcare la sol intinsa din Cantemir pana la gara. Ai nevoie de oameni multi, mai ploua, mai ninge, mai trebuie sa ridici masini parcate aiurea, te mai certi cu soferii, e un cosmar. Cred deci ca tinta nu sunt acele locuri de parcare la sol ci doar parcarile sub/supraetajate. E “trai pe vatrai” sa ai 5-6 parcari in oras, fara concurenta in zona, si de a sta pur si simplu la bariera ca sa incasezi banii. 

Prin masurile haotice in privinta parcarilor, Primaria Oradea nu pare sa-si urmareasca nici propriul interes (acela de a-si spori veniturile pentru a putea derula si mai multe investitii) dar nici pe al cetatenilor (care isi doresc locuri de parcare la preturi accesibile). Atunci este firesc sa ne intrebam care este interesul municipalitatii in aceasta problema.

Cum anume va fi asta un lucru mai bun si mai profitabil pentru oradeni, nu pot sa stiu din moment ce este introdus in ecuatie si un privat care, cum este si firesc, nu va veni sa faca munca de caritate ci va dori sa castige. La fel, cum anume se vor da pe mana acestuia parcarile de zeci de milioane de euro facute din banii oradenilor pentru a-i stoarce de bani si mai mult decat o face acum Primaria, iarasi nu stiu. Dar vom vedea. 

Etichete: ,
Flavius Bunoiu

Cate putin din toate. Gasesti prin trecutul meu posturi de radio, televiziune, un pic de media tiparita si cultura, branding, copywriting si relatii publice.

CITESTE SI ALTE ARTICOLE

LASA UN COMENTARIU

Flavius Bunoiu

Flavius Bunoiu

Blog mi-am facut (in 2007) la insistentele unui prieten si l-am pastrat de curiozitate si din atasamentul cu care pastrez orice alte lucruri care imi umplu inutil sertarele. Imi place sa povestesc si sa fac oamenii sa rada. Mi-am pus problema, la un moment dat, daca trebuie sa il sterg sau nu. Am ajuns la concluzia ca, asa cum este, cu bune si cu rele, este evolutia (sau involutia) mea. Lucrurile scrise aici sunt pareri personale.

Urmareste-ma:

Cele mai citite

PPx