4 ANI LA CCO
Dupa cum am anuntat anterior, colaborarea mea cu Casa de Cultura Oradea (CCO) din postura de director va inceta in viitorul apropiat, in urmatoarele doua luni. Consiliul Local Oradea decide ce se va intampla cu aceasta institutie.
Dupa patru ani in care am fost director al acestei institutii, in anul 2012, comparativ cu anul de referinta 2008, CCO a inregistrat urmatoarele rezultate financiare:
-o scadere a finantarii de la bugetul local cu 37%
-o crestere a veniturilor proprii cu 64%
In acest interval, raportul de co-finantare din venituri proprii fata de veniturile de la bugetul local a crescut de la 16,54% la 43%, o cifra cu care, cred, putine institutii de cultura se pot lauda. Desi am traversat o perioada de criza, CCO a atras o crestere a sponsorizarilor cu 22% fata de anul 2008, ajungand, in 2012, la suma de 106.684 lei, depasind de departe alte institutii mult mai dezvoltate si mai reprezentative in viata culturala a orasului. De asemenea, incepand cu anul 2010, CCO a realizat evenimente culturale cu vanzare de bilete, inregistrand o crestere a vanzarii acestora, de la 0 (zero) lei (2008) la 73 157 lei (2012).
In 2009 am preluat o institutie in ruina, la propriu. Geamuri sparte sau lipsa, infiltratii de apa prin tavan, mucegai peste tot. O buna parte din evenimentele anului 2010 le-am organizat stand pe acoperisul cinematografului de sub CCO, cu laptopul in brate pentru ca muncitorii lucrau simultan in toata cladirea. Laptopul nu a supravietuit.
Institutia a trecut prin doua reduceri de personal succesive ramanand cu 4 posturi din cele 20 avute initial (director, administrator, referent, ingrijitor). In decursul anului 2009 s-a realizat un raport de audit care a relevat problemele ce trebuiau rezolvate. Ca urmare, au fost platite toate datoriile anterioare, s-a inceput recuperarea creantelor si renegocierea contractelor cu furnizorii. Ca si imagine, institutia nu exista pe harta operatorilor culturali locali de impact.
CCO a devenit intre timp un spatiu primitor si acceptabil pentru spectacole si evenimente culturale. In toti cei 4 ani, am pus aceasta sala gratuit la dispozitia celor care ne-au solicitat parteneriate pentru realizarea de evenimente culturale fara taxa. Pentru cei care au realizat evenimente culturale cu bilet, am impus o chirie modica, in spiritul sprijinirii oricarei initiative culturale.
Institutia a dobandit o identitate noua, moderna cu care a abordat o comunicare adaptata anilor 2009-2012. CCO este singura institutie de cultura, bugatara, din Romania remarcata pentru campanii de PR si promovare online (PR Beta, Webstock). Drept urmare, evenimentele CCO au fost sprijinite de parteneri importanti: Vodafone, Heineken, Siemens, Cotnari, Carrefour.
Ca si activitate, de-a lungul timpului ne-au trecut pragul multi artisti de renume din Romania, Italia, Spania, Ungaria, Olanda, SUA, Polonia, etc. CCO a devenit un concurent notabil pe piata evenimentelor culturale din Oradea, mai ales prin festivalul Toamna Oradeana. Ultima editie a durat doua saptamani, a inregistrat un numar de 3000 de participanti la spectacolele cu bilet si aproximativ 60000 la cele gratuite, bugetul fiind asigurat, in proportie de aproximativ 60%, din venituri proprii. Ideal ar fi ca urmatorul manager sa duca mai departe munca si ideile si nu sa „rada” totul si sa o ia de la zero, asa cum am fost eu nevoit sa fac.
Ca si act de management, am facut si eu unele greseli caci am invatat sa conduc „la volan” si intr-o masina de epoca: sistemul bugetar, cu racilele si birocratia de rigoare. Dat fiind faptul ca intreaga mea activitate profesionala s-a legat de mass media, am incercat sa schimb unele lucruri: in genul „sa am o buna relatie cu presa locala”. Ca si in viata, o relatie functioneaza bine atunci cand exista un interes de bun augur, din ambele parti. In majoritatea cazurilor am intalnit colaboratori seriosi si de nadejde. In alte cazuri, din pacate, relatia a fost una pacatoasa, incheiata cu un proces pentru daune morale datorate insultei si calomniei. Un proces pe care, deocamdata, l-am castigat.
Ca final, multumesc celor patru doamne din mica si inimoasa mea echipa care m-a suportat in acesti ani.
Multumesc tuturor partenerilor si colaboratorilor care au avut incredere in mine si au “tras” alaturi de mine la acest “atelaj” (nu ii nominalizez pentru caci sunt prea multi si imi iese un pomelnic de toata frumusetea).
Si, nu in ultimul rand, multumesc spectatorilor care au participat, de fiecare data, la evenimente si au facut posibile lucrurile de mai sus.
Ce imi va lipsi? Lucrurile de genul urmator: mesajul lui Victor Rebengiuc, pe legitimatia mea de organizator.
Eu stau şi mă gândesc la diferenţa semnificativă de vizibilitate a CCO din 2008, când participam acolo la concursuri între licee şi anul 2012, când atâţia oameni faini i-au trecut pragul.
Îmi pare rău că s-a ajuns la o asemenea decizie şi cu atât mai mult cu cât un om capabil care a demonstrat că are flerul necesar să conducă eficient o instituţie culturală este schimbat din funcţie…
Regret ca s-a luat o astfel de decizie si ca nu exista mai multa viziune si deschidere la nivel de administratie locala, la fel cum regret modul in care o parte a presei locale a relatat aceasta schimbare. Eu te felicit pentru ce ai facut in cei patru ani, pentru spectacolele cu bilet din cadrul Toamnei Oradene si toate celelalte. Stiu sigur ca vorbesc in numele mai multor oradeni.
P.S: un sut in fund e un salt inainte!
Multumesc frumos!