Batalia din parcare


Primaria Oradea a supus dezbaterii publiceProiectul de hotărâre privind aprobarea Studiului de fundamentare, a Caietului de sarcini și a Indicatorilor de performanță pentru serviciul public de administrare a domeniului public și privat de interes local privind  organizarea și exploatarea parcărilor în municipiul Oradea”.

Am citit cu atentie aceste documente si am avut cateva sugestii pe care, conform instructiunilor, le-am transmis municipalitatii (le puteti citi mai jos). Parerea mea este ca Primaria Oradea actioneaza gresit in unele aspecte ale acestei situatii si actioneaza, din nou, cu exces de putere impunand conditii care contravin legii. Avem 16 900 locuri de parcare la domiciliu si 76 640 masini inmatriculate. Este evidenta disproportia dintre cerere si oferta. Impunerea unor conditii care va scadea numarul celor care pot solicita un loc de parcare nu are cum sa creasca numarul locurilor de parcare, este limpede pentru oricine. Interzicerea dreptului unor cetateni de a solicita un loc de parcare nu inseamna ca, automat, masinile respectivilor vor fi parcate in afara orasului si ca locurile disponibile vor fi suficiente pentru cei care sunt cu „darile” la zi si au toate actele impuse de Primarie. Singurul lucru care va rezulta din aceasta situatie este marirea gradului de incasare a impozitelor restante la bugetul local si marirea exponentiala a nivelului de birocratie, toate acestea pe spatele cetatenilor.

Consider ca solutiile posibile tin de:

  • demararea unor proiecte de parcari supraetajate in cartiere.
  • identificarea si aplicarea unor mijloace prin care cetatenii sa fie determinati sa utilizeze transportul in comun, transportul cu mijloace nepoluante (biciclete, trotinete, etc).

Pana atunci, ca ne place, ca nu ne place, ca au datorii sau nu, legea este clara si se aplica tuturor. Sau ar trebui sa li se aplice tuturor. Mai jos, observatiile mele transmise Primariei:

 

Referitor la aprobarea înlocuirii conținutului alin. (9) al art. 1 din Regulamentul de atribuire/licitaţie a locurilor de parcare, pentru folosinţă, în parcările de domiciliu din municipiul Oradea, aprobat prin H.C.L. nr. 448/2010 cu textul ”La procedurile de atribuire/licitație a locurilor de parcare pot participa doar persoanele cu domiciliul/reședința în Municipiul Oradea, care nu figurează în evidențele fiscale ale primăriei cu obligații de plată restante către bugetul local, care au permis de conducere valabil și care au în proprietate/folosință un autoturism pentru care nu sunt înregistrate debite restante la bugetul local. Autoturismul trebuie să fie cu inspecția tehnică periodică valabilă, respectiv să aibă asigurarea RCA valabilă și să fie declarat și înregistrat în evidențele fiscale ale Primăriei Municipiului Oradea, cu excepția celui aparținând unei persoane cu domiciliul în altă localitate din România sau a unei societăți cu sediul în altă localitate din România caz în care autoturismul trebuie să fie înregistrat în evidențele fiscale ale primăriei din localitatea respectivă.” apreciez ca prin continutul textului ce urmeaza a fi aprobat se incalca dispozitiile OG71/2002:

Art 3 (2) Persoanele fizice şi/sau juridice, denumite în continuare utilizatori, au acces liber şi nediscriminatoriu, în condiţiile legii, la serviciile de administrare a domeniului public şi privat organizate pe teritoriul unităţilor administrativ-teritoriale în a căror rază îşi au reşedinţa/sediul sau îşi desfăşoară activitatea.

Art 36 (1) Dreptul de acces şi utilizare a serviciilor de administrare a domeniului public şi privat este garantat, în condiţiile legii, tuturor utilizatorilor.

(2) Principalele categorii de utilizatori ai serviciilor de administrare a domeniului public şi privat sunt:

a) agenţi economici; b) instituţii publice; c) utilizatori casnici: persoane fizice sau asociaţii de proprietari/locatari.

Art 4 (1) Bunurile aparţinând domeniului public al unităţilor administrativ-teritoriale nu pot fi utilizate decât potrivit destinaţiei pentru care au fost create sau dobândite potrivit legii.

Conditionarea accesului utilizatorilor la acest tip de serviciu de dovada existentei si valabilitatii permisului de conducere, a asigurarii RCA si a inspectiei tehnice periodice are efectul de ingradire a dreptului cetatenilor de a solicita inchirierea unui astfel de loc de parcare. Dovezile ca utilizatorul poate conduce o masina si ca masina poate circula pe drumurile publice nu au niciun fel de relevanta in aceasta speta, utilizatorul platind, in fapt, pentru ocuparea, in anumite perioade, contra-cost, a unei suprafete delimitate in acest scop din domeniul public si privat al orasului. Conditiile care mi se par necesare in acest caz ar trebui sa tina de dovedirea domiciliului/resedintei in respectivul imobil si dovedirea proprietatii/folosintei asupra unui autoturism.

Primaria Oradea isi asuma prin aceasta conditionare competente si atributii aflate in sarcina Ministerului Afacerilor Interne si creeaza o situatie inechitabila in care, pentru folosirea unui loc de parcare la domiciliu sunt necesare aceste acte dar pentru folosirea altor locuri de parcare de pe raza municipiului nu sunt necesare aceste dovezi.

De asemenea, apreciez ca dreptul unui utilizator de a depune o solicitare pentru inchirierea unui loc de parcare la domiciliu nu poate fi restrans pe baza unor datorii pe care acesta le inregistreaza in alte domenii, pentru aceasta municipalitatea dispunand, conform legii, de diferite alte instrumente de impunere si recuperare (fiscale, contraventionale, penale, dupa caz). Municipalitatea nu poate folosi locul de parcare la domiciliu (sau alte servicii si bunuri pe care le furnizeaza cetatenilor) ca metoda de constrangere pentru ca acestia sa-si plateasca impozitele. 

  • Referitor la aprobarea înlocuirii conținutului alin. (2) al art. 6 din Regulamentul de atribuire / licitaţie a locurilor de parcare, pentru folosinţă, în parcările de domiciliu din municipiul Oradea, aprobat prin H.C.L. nr. 448/2010 cu textul: “Persoanele care nu achită suma stabilită în urma participării la licitație pentru un loc de parcare de domiciliu pierd dreptul de a participa la alte proceduri de atribuire/licitație pe o perioadă de 3 ani.”  am urmatoarea precizare: primaria nu poate stabili perioade de interdictie in care cetateanul nu mai poate beneficia de un anumit drept sau serviciu, prezumand reaua intentie si vinovatia acestuia. Solutia pentru rezolvarea acestei situatii este disponibila si folosita in cazul altor licitatii si inchirieri dispuse de Administratia Patrimoniului Imobiliar Oradea: constituirea unei garantii pentru participarea la licitatie, garantie care se restituie sau nu, dupa caz, cetateanului care incheie sau nu un contract de inchiriere dupa participarea la licitatie.
Flavius Bunoiu

Cate putin din toate. Gasesti prin trecutul meu posturi de radio, televiziune, un pic de media tiparita si cultura, branding, copywriting si relatii publice.

CITESTE SI ALTE ARTICOLE

Comments are closed here.

Flavius Bunoiu

Flavius Bunoiu

Blog mi-am facut (in 2007) la insistentele unui prieten si l-am pastrat de curiozitate si din atasamentul cu care pastrez orice alte lucruri care imi umplu inutil sertarele. Imi place sa povestesc si sa fac oamenii sa rada. Mi-am pus problema, la un moment dat, daca trebuie sa il sterg sau nu. Am ajuns la concluzia ca, asa cum este, cu bune si cu rele, este evolutia (sau involutia) mea. Lucrurile scrise aici sunt pareri personale.

Urmareste-ma:

Cele mai citite

BLOGURI ENERVANTE

15 mai 2007

HOLOGRAF

4 noiembrie 2009

EXERCITIU DE SINCERITATE

1 martie 2011

PPx