CUM SA REALIZEZI O CAMPANIE REUSITA DE PUBLICITATE
V-ati pus vreodata intrebarea de ce se promoveaza anumite produse, servicii sau firme ?
E o intrebare pe care fiecare manager de companie ar trebui sa si-o adreseze ori de câte ori aproba cheltuirea unui buget pentru publicitate. Sau…mai bine…sa le-o adreseze responsabililor de marketing (in cazul fericit in care acest departament exista).
De cele mai multe ori, „omul de la marketing” propune anumite campanii sau aloca fonduri pentru anumite modalitati de promovare fara sa se gândeasca la scopul urmarit. (Daca exista vreunul!!). Am intâlnit cazuri in care explicatia pentru o anumita campanie era „ca sa cheltuim niste fonduri de publicitate” sau, pur si simplu, „asta e job-ul meu”. Abordarea e total gresita si ineficienta. Este ca si când te-ai apuca de constructia unei case fara a sti precis câte camere va avea aceasta sau daca va avea sau nu ferestre sau acoperis.
Nu este suficient sa publici machete intr-un ziar sau sa difuzezi spoturi la radio in fiecare zi, timp de câteva luni si apoi, din lipsa fondurilor (sau din alte cauze) promovarea sa lipseasca cu desavârsire.
O campanie de promovare presupune analiza, planificare, coerenta si o continuitate a actiunilor intreprinse pentru realizarea unui obiectiv bine definit.Obiectiv inseamna, in primul rând, sa stii CE vrei sa obtii in final, fie ca asta inseamna obtinerea unei cote mai mari de piata a produselor promovate sau o imbunatatire a imaginii firmei, fie rebrand-ing sau lansarea unui nou produs sau serviciu.
Aceste obiective se stabilesc dupa ce s-a realizat o analiza a pietei pe care activezi. Trebuie sa stii exact care sunt plusurile si minusurile companiei tale dar si ale competitorilor, care este pozitia ta pe piata fata de ceilalti furnizori de bunuri si servicii si care este reactia cumparatorilor fata de produsele sau serviciile oferite de tine.
Pentru a sti unde vrei sa ajungi, trebuie sa stii mai intâi de unde pleci.
O alta greseala frecvent intâlnita este lipsa unui buget bine determinat pentru o anumita campanie de promovare. Cazurile in care managerul spune departamentului de marketing „faceti voi planul, ca vad eu apoi ce tai din el, daca mi se pare prea scump” nu sunt de natura sa contribuie la succesul demersului initiat. E recomandabil ca bugetul alocat actiunilor de publicitate sa fie stabilit de la bun inceput pe o perioada bine definita (in general, un an). Este mult mai usor sa te incadrezi intr-o suma specificata decât sa refaci planul de nenumarate ori si sa renunti pe parcurs la etapele stabilite pentru atingerea obiectivului deoarece ai depasit costurile.
O campanie reusita de promovare presupune insa si monitorizarea rezultatelor si analiza acestora.Acorda-ti timp si pentru acest aspect altfel ai cheltuit banii fara sens.
in final, câteva sfaturi pentru o campanie reusita de promovare :
Sa stii DE CE vrei sa faci o anumita campanie !
Sa stii CUM anume o vei desfasura !
Sa stii CE buget vei folosi !
Sa stii CARE sunt rezultatele obtinute, sa le analizezi si sa corectezi greselile !
Ma pricep bine la planuit dar…as mai avea nevoie de ceva sfaturi in domeniul Marketingul serviciilor si cum as putea lansa o campanie de atragere a clientilor???
Da si eu stiu ca 50% din banii pe care-i dau la marketing se duc pe apa sambetei. Problema e….care jumatate.