D-LE VULCU, DE CE NU MA LASATI IN PACE?


Domnul Vulcu Daniel, printre altele, manager la Teatrul Regina Maria, consilier local PNL la Primaria Oradea si presedinte al Comisiei de Cultura din acelasi consiliu local, face astazi urmatoarea afirmatie, in ziarul Jurnalul Bihorean vis a vis de plecarea mea de la Casa de Cultura Oradea: “Festivalul de Teatru Scurt avea de suferit din cauza spectacolelor organizate de Bunoiu, imediat după. „Nu bine terminam Festivalul şi dl Bunoiu începea cu o serie de spectacole, cu bilet derizoriu. Îşi permitea, că are buget.” Insinuand astfel ca prezenta mea era oarecum nociva si ca eu faceam o treaba derizorie, cheltuind aiurea bani publici.
In legatura cu acest subiect, am urmatoarele precizari:

Pretul biletului la spectacolele Toamnei Oradene a fost variabil, cuprins intre 5-35 de lei. Poate pentru domnul Vulcu aceste sume par derizorii dar ma indoiesc ca sunt de aceeasi parere si cei aproape 3000 de spectatori care au participat la aceste spectacole, in majoritatea cazurilor in cuplu si, posibil, la mai multe spectacole din acelasi festival, rezultand un efort financiar considerabil pentru orice familie. Pretul a fost minimal deoarece o parte din costurile spectacolelor au fost suportate din bani publici si ar fi fost nejustificat sa cerem bani mai multi si sa urmarim, cu orice pret, profitul. De aceea, pt a mentine pretul biletului rezonabil, restul de bani necesari pana la „break even” au provenit din finantari private (sponsorizari) pe care CCO le-a atras in suma de aproximativ 3 ori mai mare decat festivalul de teatru la care faceti referire. Asta asa, ca fapt divers, ca sa vedeti cat de tare ne-a preocupat subiectul pretului biletului. In plus, prin aceste valori mici ale biletelor, CCO a urmarit primordial asigurarea dreptului cetatenilor de a beneficia de un minimis de cultura, un drept care este garantat individului si se inscrie in ceea ce legiuitorul roman numeste “politici publice culturale”, urmate, la randul lor, de strategii culturale (la nivel local), strategii care sunt puse aplicatie si indeplinite prin misiuni, viziune si obiective ale institutiilor culturale, care altfel nu ar avea nicio justificare pentru a fi finantate de stat si autoritati.

Acestea sunt niste fapte pe care ar trebui sa le cunoasteti, domnule Vulcu, prin prisma functiilor pe care le ocupati. Poate ar trebui totusi sa nu ma mir ca nu le stiti dat fiind faptul ca afirmati in raportul de activitate pe 2009 ca “ati contribuit la realizarea strategiei culturale a Oradiei”, 2009-2013, un document in care SINGURA institutie de cultura a consiliului local Oradea (CCO) este confundata cu Casa de Cultura a Sindicatelor, o fundatie care nu are nicio legatura cu executivul local, conform fotografiei.

Cu toate acestea, marturisesc ca nu reusesc sa vad felul in care pretul  biletelor festivalului Toamna Oradeana a pus in pericol festivalul de teatru, cu atat mai mult cu cat Toamna Oradeana se desfasura DUPA acest festival, asa cum singur recunoasteti. In plus, Toamna Oradeana atinge doar tangential target-ul vizat de dvs., fiind un festival multi-cultural care abordeaza o serie de evenimente pe care nu le abordeaza un festival de teatru, in principiu: opera, dans, balet, jazz, improvizatie, etc.

In plus, am speranta ca spectatorul oradean poate lua singur decizia de a participa la un spectacol sau altul, pretul unui bilet fiind doar o parte a hotararii de a participa la un act cultural. Concurenta nu ar trebui sa va sperie, ea este motorul oricarui domeniu sanatos de activitate, inclusiv cel cultural. De aceea avem Filarmonica, Teatru, Casa de Cultura, Muzeu, institutii cu specific diferit. Ori poate va doriti ca spectatorul oradean sa fie nevoit sa urmareasca numai spectacole in care jucati dvs sau pe care le regizati dvs, caci am constatat ca s-au inmultit in ultima vreme in programa Teatrului Regina Maria. Nu ca ar fi un lucru rau dar…nu vad de ce nu ar avea loc si spectacolele CCO in bugetul de timp si disponibilitate al oradeanului. In cazul acesta, va informez ca aveti o concurenta serioasa: in lunile urmatoare si-au anuntat prezenta, la Oradea, Tudor Gheorghe, Loredana Groza, Marcel Iures, Radu Beligan, Horia Brenciu, etc si lista poate continua, v-am citat doar cateva evenimente, din memorie.

Ma maguleste ideea pe care o insinuati, aceea ca Toamna Oradeana era o concurenta pt festivalul de teatru, atata timp cat acest festival era organizat de o echipa de 3 oameni, cu un buget co-finantat in proportie de 60% din surse proprii, prin sali in chirie sau parteneriat, in comparatie cu festivalul de teatru, organizat de o institutie de prestigiu, cu un public stabil si dedicat, cu o sala spectaculoasa, cu sute de angajati si bugete multiple asigurate de Consiliul Judetean Bihor, Consiliul Local Oradea, Administratia Fondului Cultural National, UNITER precum si alte surse private. De altfel, mi-ati confirmat faptul ca vedeati Toamna Oradeana drept o concurenta in cursul anului 2012 cand mi-ati inchis telefonul in nas si ati refuzat sa inchiriati sala Teatrului Regina Maria pt un spectacol al CCO, ulterior fiind nevoiti sa cautam intelegere la managementul Teatrului Maghiar.

Daca Toamna Oradeana trebuie sa dispara pentru ca este un festival atat de “periculos”, din cauza caruia sufera festivalul organizat de dvs, poate imi explicati si mie de ce insistati sa va treceti munca mea in rapoartele de activitate de la consiliul local (aici, aici, aici), cand stim bine ca nu aveti nimic de-a face cu asta? Mi se pare o contradictie cel putin bizara.

Referitor la afirmatia ca “isi permitea, ca avea buget”, domnule Vulcu, dati-mi voie sa va aduc aminte ca dvs., in calitate de consilier local, ati votat acel buget. Buget despre care stim cat de mare era in comparatie cu cel administrat chiar de dvs in calitate de organizator al unor editii de Toamna Oradeana, inainte de a fi numit eu in acest post. Lista cu programe culturale minimale a CCO este, de asemenea, votata de acelasi consiliu local din care faceti parte si de aceeasi comisie pentru cultura al carei presedinte sunteti. Asa ca nu inteleg sursa supararii dvs, manifestata in presa locala, nu inteleg ce imi reprosati cu atata aplomb. Ori ar fi trebuit cumva sa ma opun sa primesc buget pentru a presta ceea ce consiliul local ma platea sa fac?! Daca va ajuta cu ceva, eu va pot marturisi insa ca am urmarit, timp de patru ani de zile, tocmai scaderea presiunii pe bugetul local, marind an de an veniturile CCO prin incasari din sponsorizari, merchandising si BILETE. Lucru pe care l-am si realizat, de altfel.

Este bine ca sunteti ingrijorat pentru cheltuirea banilor publici. Insa as vrea sa vad acest lucru si cand acordati finantarile nerambursabile ale comisiei pentru cultura al carei presedinte sunteti. Bunaoara, nu pot sa nu remarc Fundatia D’art care a primit, an de an, finantari considerabile de la aceasta comisie: 30240 lei in 2009, 19000 lei in 2010, 67000 lei in 2011, 55000 lei in 2012. Nu am habar de proiectele acestei fundatii si nu le contest valoarea si finantarea insa nu pot sa nu observ faptul ca o parte din acesti bani (sau toata suma) se intoarce in festivalul de teatru organizat tot de dvs. Sau ca, in 2009, finantarea a fost obtinuta pentru proiectul cultural “Toate drumurile duc la Roma”, regizat, surpriza, tot de dvs si presupun ca nu pe gratis (daca gresesc va rog sa ma corectati) si jucat ulterior prin intermediul teatrului pe care il conduceti.

Domnule Vulcu, sunt de acord cu un singur lucru pe care l-ati spus: exista o lipsa de coordonare intre institutiile de cultura din Oradea. Dar, din pacate, eu cred ca NU sunteti dvs persoana indreptatita pt a reglementa aceasta situatie. Festivalul Toamna Oradeana nu a fost organizat ca sa va faca dvs rau sau pt a va impiedica in vreun fel activitatea. L-am organizat pentru ca asta mi-a fost sarcina de serviciu si l-am organizat foarte bine pt ca am avut aceasta ambitie profesionala de a reusi sa fac performanta in ciuda oricaror conditii. Daca festivalul organizat de mine v-a incomodat in orice fel…trebuia sa va zbateti sa organizati dvs un festival mai mare, nu sa incercati sa imi puneti „bete in roate” si sa aruncati cu afirmatii lipsite de profesionalism acum cand nici macar nu s-a racit bine scaunul pe care am stat la CCO. Indiferent de parerea dvs despre mine, va pot asigura ca am incercat din rasputeri sa fiu un bun profesionist si cred ca, in mare masura, am si reusit.

Luati CCO, faceti dvs Toamna Oradeana, finantati ce doriti, faceti oricate comisii doriti, nu ma intereseaza dar lasati-ma in pace, faceti asta in liniste si fara sa incercati sa prezentati numele meu si munca mea intr-o lumina defavorabila! Sunt obosit si tracasat,  nu doresc sa mai vorbesc despre subiectul acesta, vreau sa merg mai departe cu alte activitati. Daca nu sunteti capabil de acest lucru, nu intelegeti sau nu vreti sa intelegeti aceste lucruri si doriti sa continuam in mod public acest dialog, va garantez ca mai am subiecte despre care putem vorbi si, de asemenea, va garantez ca nu imi veti putea pune niciodata  „pumnul in gura”.

Flavius Bunoiu

Cate putin din toate. Gasesti prin trecutul meu posturi de radio, televiziune, un pic de media tiparita si cultura, branding, copywriting si relatii publice.

CITESTE SI ALTE ARTICOLE

7 comentarii

  • Dan Octavian
    11 februarie 2013 at 10:16 PM

    O fi Daniel Vulcu prietenul meu, dar trebuie sa recunosc ca esti unul dintre cei mai buni oameni pe care i-a pus dl. primar Bolojan vreodata sa conduca o institutie ! Faptul ca „deranjezi prea multa lume” nu trebuia sa fie un argument ca sa te dea la o parte. Intr-adevar, Casa de Cultura a progresat mult de cand esti director acolo.

  • marta aradu
    10 februarie 2013 at 7:51 PM

    FELICITARI FLAVIUS.
    Bine scris, bine punctat, adevarat .

  • Cristi
    8 februarie 2013 at 6:26 PM

    Vulcu mai nou e un fel de Sergiu Nicolaescu local. Conduce teatrul, regizeaza, joaca in piese… si mai face si politica 🙂

    Declaratia e insa jenanta pentru un liberal. Pai nu-s ei cu piata libera? Alea alea :))

Comments are closed here.

Flavius Bunoiu

Flavius Bunoiu

Blog mi-am facut (in 2007) la insistentele unui prieten si l-am pastrat de curiozitate si din atasamentul cu care pastrez orice alte lucruri care imi umplu inutil sertarele. Imi place sa povestesc si sa fac oamenii sa rada. Mi-am pus problema, la un moment dat, daca trebuie sa il sterg sau nu. Am ajuns la concluzia ca, asa cum este, cu bune si cu rele, este evolutia (sau involutia) mea. Lucrurile scrise aici sunt pareri personale.

Urmareste-ma:

Cele mai citite

PPx