VIITORUL PUBLICITARILOR ROMANI
De o buna bucata de vreme, fiecare an calendaristic scurs inseamna, pentru piata publicitara romaneasca, o crestere cuprinsa intre 15 si 20%. Ce inseamna aceasta crestere?
Nu este spectaculos de mare asa incat sa ne faca sa ne gandim la afaceri fabuloase.
Nu este insa nici insuficienta asa incat sa ne gandim la faptul ca piata publicitara este o alta afacere lipsita de viitor.
Este o crestere constanta, cu un ritm promitator, direct proportional cu cresterea capacitatii de absorbtie de bunuri si servicii a clasei economice de mijloc. Este o crestere care depinde, in mare masura, de o economie care inca functioneaza deficitar, cu sincope dar care, incet dar sigur, isi gaseste fagasul normal de dezvoltare si incepe sa se conduca dupa principii functionale, sanatoase si profesioniste.
Piata publicitara romaneasca nu face nici ea exceptie si se inscrie in acelasi trend. Viitorul pietei publicitare romanesti incepe deci sa depinda tot mai mult de caracteristici calitative si nu cantitative. ’Publicitarii’ nostri au sansa de a dezvolta afaceri sigure si profitabile daca vor intelege acest lucru.
Calitativ inseamna parteneriate pe termen lung cu clientii si situatii ‘win-win’.
Aceasta situatie nu trebuie sa fie doar o axioma frumoasa, desprinsa din cartile de marketing; trebuie sa devina un principiu functional si o baza a viitoarelor afaceri. Din ce in ce mai multi clienti cauta solutii integrate pe termen lung pentru propriile afaceri, o gandire de ansamblu si solutii creative pentru problemele lor complexe. Asta deriva si din maturizarea companiilor care incep sa-si gandeasca business-ul in perspectiva si sunt din ce in ce mai putin tributare unor actiuni de moment. Din pacate, acest lucru este valabil deocamdata doar pentru marile companii multinationale, companii ai caror manageri ‘vad’ altfel afacerile. Publicitarii care vor veni in intampinarea acestor nevoi, vor sti cum sa progreseze.
Calitativ inseamna sa cauti si sa livrezi constant solutii inovatoare.
Se observa din ce in ce mai des tendinta clientilor de a cere ‘publicitarilor’ chemati la un pitch, solutii creative, inovatoare.A devenit deja o constanta cerinta clientilor de a a se lucra cu cineva care nu gandeste in clisee iar, din punct de vedere creativ, este ‘outside the box’. Pionieratul publicitatii romanesti a devenit deja istorie si nevoia de prospetime in abordari si solutii de comunicare este evidenta. Publicitatea executata ‘la norma’ nu poate avea nici un viitor.
Calitativ inseamna sa oferi clientilor o abordare ‘one-to-one’ a consumatorilor.
In stransa legatura cu cerinta de a se livra solutii creative, inovatoare, se afla dorinta clientilor de a avea o abordare din ce in ce mai directa a potentialului consumator. Puterea de convingere a posturilor de radio a fost erodata in timp, media tiparita incepe sa piarda si ea teren iar televiziunea poate fi acuzata de o oarecare persuasivitate impersonala si din ce in ce mai putin eficienta. In aceste conditii, metodele de livrare ale mesajului publicitar direct la tinta, au sanse infinit mai mari decat metodele traditionale, consacrate. Marca trebuie atinsa, pipaita, mirosita, testata, trebuie oferita potentialului consumator fara ca acesta sa faca vreun efort pentru a ajunge la ea. ’Publicitarilor’ de viitor le revine sarcina de a gasi modalitatea pentru a implini acest deziderat.
Comments are closed here.