Listele de plati APTOR


La inceputul lunii martie 2020 am depus in atentia APTOR (Asociatia pentru Promovarea Turismului din Oradea si Regiune) o cerere in baza legii 544/2001 prin care am solicitat acces la o serie de informatii publice. In speta, lista platilor efectuate intre anii 2015-2020. Pentru ca Asociatia nu mi-a oferit informatiile solicitate, am urmat calea legala si le-am solicitat in instanta.

Apararile formulate de aceasta in instanta au imbracat diverse forme. Refuzul furnizarii informatiilor era justificat fie de caracterul confidential al acestora, fie de protejarea datelor GDPR, fie de diverse alte exceptii legale. Asociatia si firma de avocatura angajata cu aceasta ocazie au considerat ca se impune chiar si atacul la persoana: un demers intins pe o pagina intreaga care nu avea nicio legatura cu speta in discutie dar care s-a vrut, probabil, o incercare de discreditare a mea in fata judecatorilor. 

Desi nu am avut avocat care sa ma reprezinte in acest proces, am sustinut cauza in fata instantelor de judecata, procesul fiind incheiat cu Hotararea definitiva a Curtii de Apel in luna decembrie 2020. Aceasta a respins recursul formulat de APTOR si a mentinut drept legala si intemeiata hotararea Tribunalului care specifica: “Dispune obligarea pârâtei ASOCIAȚIA PENTRU PROMOVAREA TURISMULUI DIN ORADEA ȘI REGIUNE la comunicarea către reclamant a informațiilor solicitate prin cererea înregistrată la pârâtă sub nr. 157/17.03.2021, respectiv: listele plăților efectuate de Asociația pentru Promovarea Turismului din Oradea și Regiune în perioada 01 ianuarie 2015 – 31 decembrie 2020, cu specificarea pentru fiecare plată efectuată a datei, sumei, beneficiarului, numărul facturii, numărul contractului în baza căruia a fost emisă factura și o scurtă explicație privind cheltuiala efectuată.”

Puteti citi aici: Hotararea Tribunalului si Hotararea Curtii de Apel.

La expirarea termenului legal prevazut de lege am primit si listele de plati solicitate pe anii 2015-2020. Le veti regasi la finalul acestui articol, alaturi de listele de achizitii directe de pe SICAP pentru anii 2018-2022 (luna februarie). 

Desi hotararea judecatoreasca prevede foarte clar ce informatii trebuia sa primesc, APTOR si Primaria Oradea au decis sa incalce legea refuzand practic sa puna in executare sentinta definitiva a Curtii de Apel prin felul cum au ales sa comunice informatiile solicitate.

In primul rand, din lista platilor lipsesc cheltuielile salariale. 

In al doilea rand, la majoritatea platilor efectuate lipsesc precizarile solicitate si aprobate de instanta de judecata: “numărul facturii, numărul contractului în baza căruia a fost emisă factura și o scurtă explicație privind cheltuiala efectuată”, platile fiind identificate dupa cum urmeaza:

 

Acolo unde, totusi, exista si un nume de beneficiar, acesta nu este insotit de numarul facturii, al contractului si al explicatiei referitoare la ce reprezinta plata respectiva.

 

In al treilea rand, prin compararea sumelor finale aferente platilor fiecarui an cu bilanturile contabile oficiale, cu rapoartele cenzorilor si cu bugetele publicate anual, am suspiciunea rezonabila ca lipsesc plati din aceste liste. Suspiciunea este intarita si de urmatoarele doua aspecte:

a) listele de plati prin banca pe anii 2015, 2016, 2017, 2018 au fost exportate probabil din sistemul bancii astfel ca acestea cuprind si comisioanele bancare aferente fiecarei plati. Astfel, randurile din tabele arata in felul urmator: randul 1-plata, randul 2-comisionul aferent. Alte randuri insa contin numai comisioanele aferente platilor, ceea ce ma face sa presupun ca au fost sterse randurile cu plati, in tabel ramanand doar comisioanele aferente platilor respective.

 

b) la alte liste (de exemplu, plati din casa 2020), cel care a realizat tabelul pare ca a sters randuri cu plati si a uitat sa mai refaca prima coloana a tabelului, cea cu numerele de ordine. Astfel ca tabelul cuprinde platile numerotate astfel: 1, 3, 4, 7, 8, 10, 14, 17, 26…etc.

 

Nu pot decat sa presupun care este scopul acestui demers, si anume acela de a face informatiile furnizate cat mai greu de folosit sau chiar inutilizabile.

Aceeasi lipsa de transparenta si incercarea de manipulare a presei si opiniei publice se remarca si in desfasurarea evenimentelor de saptamana trecuta cand APTOR, prin vocea city managerului Mihai Jurca, a afirmat in spatiul public ca nu a facut absolut nicio plata catre site-ul Best Destination Europe (Mihai Jurca: “Oradea nu a plătit nicio sumă platformei European Best Destination.” Link AICI.). Ulterior, dupa ce am extras o plata din noianul de plati facute in trecut si dupa ce am pus cap la cap hotarari de consiliu local si articole din presa referitoare la aceeasi situatie din Craiova, Sighisoara, Cluj, Sibiu, Brasov, Amiens (Franta), APTOR a revenit cu un comunicat ca sa “nuanteze” situatia, dar recunoscand in acelasi timp plata facuta. Plata care, iata, in lipsa acestor liste, ar fi ramas necunoscuta.

Primaria Oradea, prin infiintarea acestui ONG, si-a creat un vehicul de cheltuire a banilor publici fara restrictiile si procedurile aplicabile in mod normal institutiilor publice sau companiilor care se finanteaza din bani publici. Operand fara aceste filtre, APTOR a cheltuit – din 2015 pana acum – zeci de milioane de lei in totala obscuritate, fara sa fie nevoita sa prezinte vreodata vreuna din platile facute, fara a da socoteala nimanui (chiar daca transparenta i-a fost solicitata chiar si in Consiliul Local). Mai mult decat atat, nicio institutie sau organ de control nu i-a trecut vreodata pragul desi bugetul acesteia este, in proportie covarsitoare) format din alocari de la bugetul local al orasului. Anul acesta, bugetul APTOR este de 11 000 000 lei care va fi, probabil, suplimentat prin urmatoarele rectificari bugetare obisnuite pe parcursul anului.

Mi se pare anormal ca si in situatia in care este solicitata de presa sau in situatia in care exista o decizie definitiva a unei instante de judecata, informatiile furnizate de aceasta asociatie in legatura cu cheltuirea banilor publici sa fie incomplete, “nuantate”. Pot doar spera ca institutiile de control abilitate sa se sesizeze si sa verifice activitatea acestei asociatii. Curtea de Conturi, de exemplu, nu a verificat niciodata aceasta Asociatie infiintata in anul 2015.

Mai jos, arhive cu listele de plati si cu achizitiile directe prin SICAP. Spor la citit!

Achizitii directe prin SICAP, 2018 – 2020 (feb) AICI

Plati prin banca si casa 2015 -2020 AICI

Flavius Bunoiu

Cate putin din toate. Gasesti prin trecutul meu posturi de radio, televiziune, un pic de media tiparita si cultura, branding, copywriting si relatii publice.

CITESTE SI ALTE ARTICOLE

Comments are closed here.

Flavius Bunoiu

Flavius Bunoiu

Blog mi-am facut (in 2007) la insistentele unui prieten si l-am pastrat de curiozitate si din atasamentul cu care pastrez orice alte lucruri care imi umplu inutil sertarele. Imi place sa povestesc si sa fac oamenii sa rada. Mi-am pus problema, la un moment dat, daca trebuie sa il sterg sau nu. Am ajuns la concluzia ca, asa cum este, cu bune si cu rele, este evolutia (sau involutia) mea. Lucrurile scrise aici sunt pareri personale.

Urmareste-ma:

PPx